IKEA, död eller levande.

Alla har väl sina egna erfarenheter och upplevelser vad gäller Ikea, likaså jag. Det slutar i nio fall av tio att jag får panik och bara vill därifrån. Igår var inget undantag. Jag och Erika var på jakt efter säng, bord och annan inredning att fylla mitt tomma rum med. Först hittade vi sängen "Malm" och efter att ha hört Erika's svenska uttal insåg jag att denna dag ändå kunde fyllas med lite humor: [mäaalm], [skreeevsta], eller [seeuultan] är några av de svenska ikea-artiklar Erika försökte uttala :) Vi ska inte ens gå in på prdukter som "Tjusig" eller "Karlstad", men jag förstår att dom är sjukt ologiska och svåra att uttala för utlänningar.

Det kändes som att vi aldrig kom därifrån för Erika sprang fram o tillbaka som en ping-pong boll med den återkommande kommentaren "Ooohhh this looks great, I love that thing!" till allting! Till slut fick jag ordning på situationen och vi rörde oss mot kassorna för att få det hemskickat till Bronx (Ikeat låg i Brooklyn). Efter dagens pärs så shoppade jag loss i den svenska matbutiken de har på Ikea och köpte knäckebröd, godisbilar, marabou, m.m. Vidare tog vi oss till restuarangen och åt varsin middag bestående av - såklart - kötbullar med potatismos och lingonsylt. Erika tog även lingondricka till som hon aldrig testat förut och blev genast förälskad: "This lin-gooon thing taste so good!".
 
Eftersom Ikeat låg i Brooklyn gick vi omkring lite där och tittade, vilket var väldigt pittoreskt och mysigt med massa gamla typiska sekelskiftsbyggnader. Sen gick vi över Brooklyn bridge vilket är en sjukt stor o gammal bro över till Manhattan. Riktigt grym utsikt över Lower manhattan samt över de vattenfall som ni kanske hört om som en konstnär satt upp lite här och var i New york. 

Igår avslutade vi kvällen med att kolla på filmen Blood diamonds och då fick jag en del bekräftelse på de fördomar som finns om amerikanare. Dom verkar precis som australiensarna inte ha nån koll alls på andra kulturer och språk.
"Jag kan ju engelska och de kan de flesta andra, så varför ska jag lära mig nåt annat språk?" Erika visste ingenting om konfliktdiamanter och tyckte det var jättekonstigt med folk som blev skjutna och var fattiga i Afrika. Yankees kör sitt eget race, och visst jag klandrar dom inte alltför mycket, om Sverige var världens rikaste och ledande makt och alla pratade svenska i världen hade jag nog också varit trångsynt och latare.

Nu är klockan way too much och jag måste ner på stan och fixa mobilnr. m.m. Idag är det för första gången risigt väder vilket är ganska skönt. Lägger in lite bilder från gårdagens eskapader.


Kommentarer
Postat av: Alex

Hej Markus! kul att läsa om hur du har det over there. Fortsätt att skriva och lägga upp bilder. Ska också starta blogg hade jag tänkt, rätt befriande att få skriva av sig lite emellanåt. Ha det fint Så hörs vi! Kram!

2008-09-01 @ 21:29:04
Postat av: Puffi

Vad roligt att läsa din blogg. Säg till om du behöver hjälp att pimpa bloggen lite, byta bakgrund och så, jag hjälper gärna till. Även om vi inte hörs på ett tag så ska du veta att jag kommer hit och läser och håller koll på dig. Jag sankar dig Zyckerfrei, hoppas vi hörs snart.



kramis /Puffi

2008-09-02 @ 01:15:06
URL: http://stylemma.blogg.se/
Postat av: In New York

Coming soon http://www.newinyork.com

2008-12-01 @ 22:07:55
URL: http://www.newinyork.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0