Bland öde gator i Bronx och judiska teknikvaruhus

Jag har återigen konstaterat att Bronx inte är ett ställe o föredra om man är ute i svängen nattetid. I måndags rörde vi oss ett gäng utåt till loungen The Porch som ligger i ett område som kallas för alphabet city i Lower east side. På Manhattan är större delen av gatorna numrerade förutom detta område som har avenyerna A, B, C osv. istället för siffror, därav namnet.
Anyway så var det ett helt okej ställe där belgaren Noa i klassen känner ägarna och brukar spela. Man kan fortfarande sitta utomhus på uteserveringarna här på kvällarna då temperaturen ännu inte gått under 20-25 grader. 
Efter ett tag blev det dock ganska segt då det var mestadels bara übertrendiga människor som pratar om popband och designers som gemene man (jag) aldrig hört talas om. Jag åkte från stället vid två och gick till nästa tunnelbanestation från loungen då nästa tåg inte gick förrän om 25 minuter. När jag kommer dit får jag vänta runt 20 min på tåget där det står att den stannar alla stops. Fuck heller. När det är en station kvar till Yankee stadium så ropar en kärring i högtalarna att tåget inte går längre, och då är det tio blocks kvar! Vad snällt att dom sa det när man klev på tåget.
Jag fick helt enkelt gå skitlångt genom Bronx, men det gick bra fastän jag var hemma 04.20 på morgonen. Just nu känns det som att Manhattan lockar avsevärt mer än the ghetto. Ingen från skolan bor heller i Bronx, inte ens på vägen åt samma håll!

Större delen av tisdagen gick därför åt att sova innan jag pallrade mig ner till ICP för att fixa lite med foton. Väl där mötte jag några från klassen som skulle till dansken (som för övrigt är skrämmande lik Robinson-Robban) i Brooklyn så jag hängde på. Han bodde bokstavligt precis bredvid tunnelbanespåret, man skulle ha kunnat nudda det från badrumsfönstret. Varje gång ett tåg kom förbi skakade hela kåken till. Det kom ett tåg ungefär var tionde minut. Lite Seven-feeling om ni sett den filmen.
Vi blev i alla fall ett gäng hos dansken och det var skoj, Diego hade lånat ett svindyrt objektiv från ICP som gav grymma bilder på samtliga gäster. (se bild) Det positiva var att det bara tog lite över en timme att komma hem och att jag slapp gå den här gången! :) 

I måndags fick vi prova på att printa ut våra framkallningar för första gången och det var råskoj! Själva framkallningen var ingen höjdare med att stå o skaka en tub med olika vätskor i en timme. Rekommenderar alla att prova på även om man inte kommer använda sig av det finns det inget häftigare än att se när en bild på några sekunder skapas av sig självt på ett papper. Efter att lektionen var slut blev jag och några till kvar för att printa fler bilder. Det finns inget snyggare än när man ser kanterna av negativen som en ram runt bilden, känns så äkta på något vis. På lunchen drog vi till B&H som är en av New yorks största och mest prisvärda teknik och foto-varuhus för att köpa fotopapper. Om ni åker till New York o köper tekninkprylar, handla INTE på Times square eller Fifth avenue som är turistfällor, det är tre ggr så dyrt även om det är billigare än Sverige. När vi kom in i butiken noterade jag att det var ovanligt många ortodoxa judar där inne, även för att vara New York. Efter någon minut inser jag att i princip samtlig personal i affären springer omkring med två fladdrande lockar och svart Petsson-hatt. Fick sedan förklarat av en klasskompis att det är just en judisk butik med lite annorlunda system. Vaddå annorlunda tänkte jag. Jo så här går det till när man handlar på B & H:
Först går man in och letar reda på det man ska ha, vilket det endast finns ett fastmonterat exemplar av tex. en bärbar hårddisk. Sedan får man säga till en jude som kollar vilken vara man ska ha och skriver sedan ut en lapp. Lappen tar man sedan till en disk och ger den till karln som står där som sedan knappar in det i datorn och får varorna uppskickade genom en hiss. När man kollat att det är rätt varor skickar man tillbaka rubbet och så får man en ny lapp. Med denna lapp går man ner till en kassa som bara är till för att betala. När man visat lappen där och betalat får man till slut the final lapp som man ger till en gubbe vid utgången och får då kvitto och varorna. Snabbt, smidigt och enkelt, eller hur....?!

Idag har jag spenderat hela sex timmar åt att redigera gamla och nya bilder i Photoshop. Skolan har superbra Mac-datorer med stora skärmar och som inte hänger sig efter fem minuters photoshopande. Håller bara på att lära mig en knapp på musen vilket jag tycker är ett stort minus med Mac efter som man måste påfresta hela handen och dessutom får sämre precision. När jag kom tillbaka från lunchen kom jag inte in i skolan då det var fullt med polisbilar och brandkår som hade spärrat av hundra meter av 6th Avenue där skolan ligger. Först trodde folk att nån hade hoppat från en skyskrapa och börjar en kolla uppåt så kommer nästa förbi o gör samma sak osv. Men till slut fick jag reda på varför. Mittemot ICP har de snart byggt färdigt Manhattan's näst högsta skyskrapa, Bank of America Building. Byggnaden består av som så många andra skyskrapor av glas och tydligen verkar dom har fuskat vid monteringen för plötsligt hade flera meter stora tjocka glasrutor bara fallit rakt ner på gatan. Är nog ingen höjdare att få en sån ruta i huvudet från 50:ionde våningen. Bifogar bild där man ser trärutor i byggnaden där det suttit fönster som fallit ner. 

Kommentarer
Postat av: Roger Auoja

Har du gått i koma...????



Vi väntar ju med spänning på "vad gör han" ???

2008-09-29 @ 10:36:10
Postat av: Ida

Heeey, få lite ordning på dig själv och börja skriv igen ;)

2008-10-03 @ 23:55:42
URL: http://pinglangoesloud.blogg.se/
Postat av: Lorry

Jepp, håller med :) Was up?

2008-10-04 @ 13:14:56
Postat av: Puffi

Hey Snutten!



Har du gått i koma eller? Saknar dig ju!



Kram!

2008-10-16 @ 20:34:43
URL: http://stylemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0