F***ING Tunnelbana

Lördag. Ja vad gör man då? Jo man tar sitt pick o pack och beger sig till Upper east side. Det var i alla fall vad jag gjorde. Efter att äntligen fått ändan ur baken och fixat ett amerikaniserat telefonummer så begav jag mig till denna fashionabla stadsdel. Ni kanske hört talas om den i serier osv. men för de som inte är insatta kan jag snabbt dra att det är den snobbiga delen av stan med dyra lyxbutiker och överklasskärringar som spatserar omkring med sina friserade pudlar.
Vad gör då jag i detta mecka av överflödig lyx? Jo den s.k. museum mile ligger här med bl.a. Guggenheim-museet jag tänkt besöka. En udda och inovativ byggnad (se bild) som innehar en massa intressanta konstföremål. När jag fotat klart utsidan insåg jag att insidan inte var lika tilltalande med ett myller av maniska turister som jag skyr likt både pest och kolera. Jag klev istället på en buss och hoppades på det bästa vilket tog mig till Columbus circle, en stor öppen plats med grymma skyskrapor inklusive Donal Trumps skryttbygge, Trump Tower. 
Efter en hel mer liggande-på-gatan-fotande så smällde jag i mig en hederlig gammal donken-lunch på det stora Mcdonalds'et på Times square som i verkligheten inte alls var så stort som det ser ut på filmerna. 
Däremot kan sergels torg slänga sig både en och två ggr i väggen jämfört med Times square. Det är en fullkomligt enorm samlingsplats med neonljus så långt ögat når. Såg även naked cowboy, en klassiker. Dock såg jag även ytterliggare en hord av turister vilket gjorde att jag snabbt avlägnsade mig från platsen. Då började helvetet. 

Jag tänkte bege mig längst ner på Manhattan för att besöka Skyscraper museum och sedan styra kosan återigen mot Brooklyn för att hämta ett par bordsben Erika och jag glömt dagen innan. Efter att ha åkt fel två ggr utan att riktigt veta varför fick jag förklarat av en dam att det inte går npgon tunnelbana dit idag. Thank you for the fucking information, när hade ni tänkt förtälja den? Det slutade med att jag struntade i museet och åkte istället mot Brooklyn. Brooklyn är stort. Detta insåg jag när ännu en gång åkt för långt och fick gå i nästan en timme för att komma tillbaka till Ikea-bussarnas hållplats. Dock fick jag se en hel del av denna sköna stadsel med affärer och black people som säljer diverse på gatorna överallt. Väl framme på Ikea så fick jag reda på att bordsbenen - of course - var utsålda för dagen. 
Åker smått muttrig tillbaka till centrumet i Brooklyn för att mötas av uppsatta lappar att min tunnelbanelinjen till Bronx inte går därifrån idag utan att jag ska byta på Chamber st. När jag slutligen når Chamber street och ska byta så är det tydligen inte alls så utan jag måste gå till 59th st och därifrån sedan ta mig hem till Bronx. 
Back in the apartment fann jag en avsevärt gladare Erika som lyckats mickla ihop "Norrsten"-lådorna som jag ska mina kläder i. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0