I promise you, it's the BEST!

Vad är bäst och sämst? Jo allt enligt amerikanarna känns det som. Inget är okej, eller lagom som vi svenskar älskar. Antingen är det "The best camera", "Awesome pizza", "Fucking cool apartment" eller fullständigt åt helvete som "I hate that fucking guy" eller "It's fucking groose". Det ska vara så dramatiskt och känsloladdat och amerikanarna tycker dom är så djupa och står för frihet och alla demokratiska värderingar. Kanske var det så förr men sedan 9/11 (eller 11/9 som man säger i Sverige, red. anm.) så verkar alla här vara besatta av det s.k. Homeland Security. Allt ska kontrolleras och registreras inget får slinka igenom det finmaskiga nätet även om det är på bekostnad av den enskilde individens frihet. Men det är ju dom själva som har valt det. Dom röstade på Bush - TVÅ GÅNGER(!) - men idag är det är det ingen som vill kännas vid han och det verkar vara allmänt accepterat att litterärt hata karln. Som exempel hade vi lite fotouppgifter till idag där man bl.a. skulle fota ett djur och ni kan ju gissa vem som var den största linslusen. På ett ställe på Manhattan har man till och med satt upp en flera kvadratmeter stor digital lys-skylt där George W Bush:s dagar i Washington räknas ner.
Som sagt, antingen är presidenten här närmast gudalikt glorifierad eller så är han inte ens värd att spotta på (Barack Obama kontra nuvarande).
Okej nog med att klanka ner på Amerikat, kan bara inte låta bli att lägga in två youtube-inlägg där man får en underhållande bild av landet. Folk här tror tydligen att Iran ligger i Australien och att man lämpligast invaderar landet från öst: (för den äldre generationen, markera länken och tryck ctrl+c och sen ctrl+v i adressfältet)
http://www.youtube.com/watch?v=XuSa_M5vFEg
http://www.youtube.com/watch?v=F2wO7kM4GQA

Igår var jag och Erika nere i Little Italy där dom hade Italiensk festival/gatufest. Var väl inte så supermycket att hänga i gran, lite sliskiga syrapsäpplen tillsammans med flottiga italienska korvar och t-shirtar med texter i stil med: "Italian stallion" eller "I have Italian attitude". Men det var ändå kul att se fastän Karibiska tillställningen slog det med hästlängder. Efter de italienska influenserna begav vi oss till till en inomhusmarknad med massa roliga grejer där Erika skulle köpa ett halsband av sin kompis. Där fanns även fler juvelare och däribland en trevlig svenska som jag stod o pratade med jättelänge. Hon designade sina egna smycken i sin lya/verkstad i Brooklyn där hon bott de senaste nio åren. Vidare begav vi oss mot heta SOHO som består av sådana där typiska New York-hus från sekelskiftet med stegar på utsidan. Längst ner i husen finns det trendiga hotell och affärer vilket gör att det är SVINDYRT att bo här. Gick förbi både en svensk J.Lindeberg -och FACE Stockholm-butik här som verkar ha etablerat sig på andra sidan atlanten.

Efter att vi gått omkring ett tag begav jag mig mot Hudson river och en kryssning runt Manhattan som skolan anordnade. Eller det var i alla fall vad jag trodde. Jag fick sms av Roberta i klassen att ekipaget skulle avgå från 12th avenue och 34th street klockan sju. Icke sa nicke. Jag började färden vid klockan sex men av nån anledning hade alla andra new yorkers fått för sig att dra ut på stan denna tid på lördagen vilket betydde att det var smockpackat i tunnelbanan. Väl framme på 34th street började jag gå. Det visade sig att avenyn låg en bra bit från Manhattans kommers och jag hamnade i ett industriliknande område där jag möts av skylten: "34th street closed". Jaha då är det väl inget ikväll. Jo-ho då! Idag frågade folk varför jag inte var där och jag fick reda på att det var fri mat och förfriskande drycker i baren....(!) Man skulle tydligen ha kommit från andra hållet, då hade man sett att man var tvungen att gå runt en terminal pga. ombyggnad. Thank you for the information.

    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0