Konst(ig) och rolig utekväll

Igår var det första dagen på ICP (fotoskolan). Den ligger verkligen mitt i smeten, sisådär en tvärgata från Times square.
Hela komplextet är under marken så det är i alla fall svalt och skönt, dock på bekostnad av mobiltäckning.
Det var ungefär ett fyrtiotal studenter som skulle gå samma utbildning som jag, däribland endast sex-sju amerikanare vilket som ni förstår resulterar i en mångfald från hela världen! Det var två andra svenskar förutom jag samt en norska och ett par danskar. Efter en del introduktion så fick vi reda på att det inte var något på fredag utan först på söndag då vi ska till Coney island och fota. Det var mycket och ta in på en gång och efter att ytterliggare ha matats med amerikansk immigrationsfilm a la 90-tal om den amerikanska drömmen och att man inte får jobba med studentvisum drog vi ett gäng till Chelsea för att kolla in lite gallerier. Och då menar jag inte stora inglasade latte-komplex som det finns överallt i Sverige utan riktiga konst-gallerier. 

I Chelsea är det trendigare än trendigast och det var fullsmockat med intellektuella och udda konstälskande original samt en hel del gaypar. Överallt är det magasin-liknande hus med galleri på galleri, fanns nog fler på den gatan än i hela Stockholm. Vi började med att besöka ett galleri med uppklistrade kläder på väggarna(!) Så ni som vill vara före och trendiga i Stockholm kan bara börja ställa er och tapetsera upp era gamla manchesterbyxor och flanellskjortor och säga att det är det allra senaste från New York. Galleriet bjöd även på vitt vin vilket vi tyckte var ett strålande initiativ!
Efter att vi dragit i oss den vita faran såg vi faktiskt Jeff Goldblum (se bild suddig bild) minglandes. Ni vet inte vem det är? Jodå, doktorn med de karaktäristiska glasögonen och nervösa kommentarerna från Jurassic park-filmerna.   

I de nästkommande galleribesöken blev det bara flummigare o flummigare, eller vad sägs om leksakskuber i olika färger och former liggandes spridda på golvet? Dansken i gänget började väl antagligen känna av det vita och var sugen på att se vad som hände om man petade och flyttade några av kuberna men vi andra lyckades avrådda han. Istället hamnade vi ett annat galleri som hade inrett väggarna med kvadratmeter stora närbilder på skit. Nej jag skojar inte, utställningen hette mycket riktigt "SHIT"  och för att man skulle få en riktigt äkta kohage-feeling luktade det även hästskit där inne. Vill inte ens veta hur de hade fått till det sistnämnda.

Efter det "skit"-galleriet fick vi nog och begav oss till en bar i Lower east side. Där satt vi på en skitmysig uteservering på en typisk newyork-innergård och pimplande öl. Det blev verkligen en mångkulturell samling och det var skitskoj! Det var jag, en dansk, en venezuelian(heter det så?!), två franska, en belgare och en italienska. Vi hade jätteintressanta diskussoner om olika länder, speciellt om Venezuela som jag fick en helt annan bild av när Diego berättade hur det var där. 
Ikväll ska jag möta upp Erika och hennes kusin på Manhattan, hon var råless på jobbet så hon ville ta en drink nånstans. Hennes kusin är för övrigt svenska från göteborg med dansare/skådis till yrket och hon ville ha hjälp med lite nya head-shots som jag ska fota åt henne. 

PS. Jag vet att bloggen är av typen standard-snitt, försöker pimpa till den lite men är ingen hacker, men håll ut det kommer det också.
Jag, Valentina, Diego och fransmannen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Markus!



Snakca om att man bli avis av att läsa allt som du har för dig. Jätteroligt att du bloggar, kommer absolut vara en flitig läsare....Hur känns det då? Ta hand om dig.

Kramar Jenny

2008-09-07 @ 11:32:06
Postat av: Ida

Jag tar tillbaka det jag sa om att jag önskar att du vore här, det är ju för tusan jag som ska vara där ;)

Och alltid du med dina fyndiga kommentarer och formuleringar...jag blir glad av att läsa din blogg!

2008-09-07 @ 13:53:01
URL: http://pinglangoesloud.blogg.se/
Postat av: Markus

Tack för inläggen!

Det känns bra Jenny! Är det gamla bossen eller vilken Jenny om jag får fråga...?! :)

Kram

2008-09-08 @ 04:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0